טיפים לחיסכון במים

חברים וחברות יקרים
כפי שכולנו מרגישים, הקיץ כבר פה.

חודש אוגוסט בפתח, ומביא עמו שרב, טמפרטורות גבוהות ואחוזי-לחות גבוהים. בקיצור, סאונה.
מדלגים ממזגן למזגן, מחליפים חולצה פעמיים-שלוש ביום, אוכלים איזה קרטיב מתוק או אבטיח קר ומבלים בים.מזג-האוויר הקיצוני, משפיע כמובן על הגינה שלנו באופן ישיר. הוא גורם להתאיידות גבוהה ומצריך מאיתנו השקיות תכופות על-מנת לשמר את לחות הקרקע.

עקב מצוקת המים בארצנו הקטנה, החלטנו לשתף אתכם במספר טיפים אשר יסייעו לכם לחסוך במים, מבלי להתעלל בצמחיה הקיימת בגינתכם.

1) תדירות פתיחת המים
תדירות פתיחת המים משפיעה על זמינות המים בקרקע לאורך שבוע השקיה נתון.
על-מנת לחסוך במים מומלץ לפעול על פי סוג הקרקע:
בקרקעות כבדות (שרון, הרי הגליל וירושלים), המצטיינות בכושר אחיזת מים גבוה, מומלץ להשקות בתדירות של 1-2 פעמים בשבוע.
באדמות קלות – חוליות בהן כושר אחיזת המים הינו נמוך והניקוז הינו גבוה, מומלץ לרווח את תדירות הפתיחות ל 2-3 פעמים בשבוע.


2) תנאים אקלימיים מקומיים:
בגינה ממוצעת קו הטפטוף מספק כמויות מים דומות לכל הצמחים בלי קשר לחשיפתם לשמש ולתכונות שלהם. צמחים הגדלים בתנאי צל חשופים לרמות התאיידות נמוכות מאלה הגדלים בשמש מלאה. מומלץ להתאים את כמות המים לרמת החשיפה לשמש על-ידי הפחתת נקודות ההשקיה במידת האפשר. כמו-כן, על-מנת לנצל באופן מקסימאלי את ההשקיה, יש להשקות בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב, בהן התאיידות המים זניחה.

3) בדיקת השקיה:
המדשאה הינה צרכנית המים העיקרית בגינה. חשוב לבדוק את פיזור הממטרות המשקות את המדשאה אחת לחודש. באופן תיאורטי כל מ"ר של מדשאה אמור לקבל כמות מים שווה אך למעשה קיימים מספר גורמים לחוסר פיזור אחיד של המים: לחץ מים נמוך, עלי דשא גבוהים ליד הממטרות, פיית ממטרה סתומה מלכלוך או חול, רוחות ועוד. בנוסף יש לבדוק את קווי הטפטוף, לוודא שאין קו פתוח בקצהו, או חורים בגוף הצנרת אשר זרנוק מים פורץ מהם. מקרים מסוג זה, גורמים לאיבוד מים באופן ישיר וגם באופן עקיף על-ידי הורדת לחץ המים בגינה והפיכת ההשקיה לפחות יעילה.
פשוט פתחו את ההשקיה והביטו.

4) עודפי מים:
בעלי גינות רבים בקיץ נוהגים להשקות את גינותיהם מעבר לצורך האמיתי. לקראת ערב מומלץ לעשות סיבוב בגינה, לנשום קצת אוויר ולראות מה מצב הצמחים שלנו. הרגישו את הגינה שלכם. במידה וישנם אזורים אשר נראים יבשים יותר, הגבירו את ההשקיה נקודתית, ובמידה וישנם אזורים אשר נראים טוב, יש לשקול צמצום של כמות המים. פעמים רבות פני האדמה יבשה ואילו בית השורשים לח ולכן לא נדרשת השקיה נוספת.

5) שמירה על לחות הקרקע והורדת רמת ההתאיידות:
מומלץ לפזר חומרים שונים הקיימים בשוק ובטבע מתחת לנוף הצמחים הקיימים ועל ידי כך להפחית את רמת ההתאיידות. פעולה זו מקטינה את צריכת המים בכ- 40% לעומת קרקע חשופה. כמו-כן היא מסייעת במניעת הופעת עשבייה אשר מפחיתה את זמינות המים וחומרי הזנה לצמחי התרבות, ובנוסף היא הופכת את הקרקע למבודדת יותר וכך תנודת הטמפרטורה מתונה. מומלץ לפזר שאריות גזם ביתי או תעשייתי, שישמש גם כחומר הזנה לצמח לאחר פירוקו. או להשתמש בחיפוי קרקע מלאכותי כגון: טוף ,חלקי חרס ,חלוקי נחל או חצץ.

6) דישון בעונת הקיץ :
כולנו רוצים שהגינה שלנו תהיה יפה ופורחת, אך עלינו לקחת בחשבון כי הוספת חומרי הזנה מלאכותיים עלולה ליצור אפקט שלילי. במידה והחלטנו לדשן, מומלץ לבחור בדשנים עתירי אשלגן. יסוד זה, משפר את עמידות הצמח ויכולתו לעבור את הקיץ בצורה טובה. זכרו שדשן עתיר חנקן אמנם יוצר צימוח-רב ומהיר, אך גורם לצריכת מים מוגברת.

7) צמחיה חסכונית במים:
בכל משתלה או מנוע חיפוש אינטרנטי תוכלו למצוא רשימת צמחיה עדכנית של צמחים חסכוניים במים. צמחים אילו ידועים כצרכני מים נמוכים ובעלי עמידות לתנאי יובש. לאחר שתילתם והתבססותם בקרקע, הם מסוגלים להסתדר עם השקיה מינימאלית ולהקטין משמעותית את צריכת המים בגינה לאורך זמן. כמו-כן מומלץ לצמצם את גודל המדשאה למינימום, על-ידי שימוש בצמחיה משתרעת חסכונית, אשר משאירה את האזור ירוק לעין, וחסכוני במים.

8) פיזור קומפוסט :
קומפוסט הינו דשן אורגני עשיר הנוצר מחומר צמחי שהתפרק. ניתן לייצרו עצמאית על ידי קומפוסטציה של הזבל האורגני או לקנותו במשתלה. על ידי הוספתו לאדמה אנו מגדילים את אחיזת המים בקרקע ומכאן את כמות המים הזמינים לצמחים. יתרונות נוספים לשימוש בקומפוסט הינם דישון טבעי לקרקע ואוורורה על ידי שינוי המבנה הפיזי שלה.

חשוב לזכור כי כולנו רוצים ליהנות מגינה פרחונית, שופעת ומלאת-חיים. לכן אם כל אחד מאיתנו יעשה מאמץ קטנטן ויהיה מודע יותר למה שקורה אצלו בגינה גם ילדנו יזכו ליהנות מגינות פרחוניות משלהם.
צוות גננצ'יק מאחל לכם קיץ חמים ונעים.