הכנת גינת ירק

חברים וחברות יקרים,
הקיץ מגיע לסיומו, מהר מהצפוי השנה, ספטמבר בפתח, וכבר מתחילים להרגיש צינה קלה של בוקר.

שנה חדשה באה עלינו לטובה ואיתה הזדמנות נפלאה להכין גינת-ירק קטנטנה משלנו. אין כמו לתת ביס בצנון טרי, שטיפחנו במו-ידנו, או להכין קובה עם סלק ששלפנו הישר מן האדמה. הסתיו הינה תקופה מצוינת לזריעה, עקב הטמפרטורות הנוחות אשר מקלות עלינו את העבודה בגינה והגשמים הראשונים אשר מסייעים לזרעים לנבוט בקלות.

יאללה מתחילים

מיקום הערוגה – עלינו לבחור אזור אשר יהיה חשוף לשמש לאורך הזמן המרבי ביותר. לפחות 4 שעות שמש על - מנת שהצמחים שלנו יוכלו להתפתח יפה. המצב האולטימטיבי הינו שמש מלאה (8 שעות), אך רק במידה וזה מתאפשר. כמו-כן עלינו לשים-לב למסלול השמש, היא נעה פחות או יותר בנתיב קבוע, כך שאנו יכולים להבחין אם עץ גבוה או הקיר של הבית מסתירים לה את הערוגה.

שטח הערוגה – במידה ואנו מתכננים יותר מערוגה אחת, עלינו לקחת בחשבון שרצוי להשאיר גישה נוחה על-מנת לטפל בצמחים ולקטוף אותם. מומלץ להשאיר מרווח של כחצי מטר בין ערוגה לערוגה.

הכנת הקרקע – אזורים מסוימים בגינה אשר נותרו חשופים זמן רב, הופכים להיות מעט קשים יותר לשתילה. האדמה באזורים אלו מתהדקת ועלינו "להחיות" אותה מחדש. תיחוח של האזור הינה הדרך היעילה ביותר. אפשר להשתמש באת - חפירה, טוריה, קלשון או כל כלי שעולה רוחכם בכדי להפוך את האדמה. כמה שיותר עמוק – יותר טוב. פעולה זו מאווררת את הקרקע, משפרת את ניקוז המים, ומסייעת להתפתחות שורשים תקינה בעתיד.

קומפוסט – במידה ואין ברשותנו קומפוסט בייתי, ניגש למשתלה הקרובה לביתנו ונקנה שקים טריים. הקומפוסט הוא למעשה פסולת אורגנית אשר מהווה מזון זמין לצמח. יש לקחת בחשבון כמות של כ- 20 ליטר למ"ר (כמובן שגם יותר יתקבל בברכה). לאחר שפיזרנו את הקומפוסט על-פני הערוגה, שוב עלינו להפוך את האדמה על-מנת שהקומפוסט יתערבב ויוצנע בתוך הקרקע.

הגבהת הקרקע – עקב הקומפוסט שהוספנו לאדמה, הערוגה הופכת להיות גבוהה יותר משאר הגינה באופן טבעי. פעולה זו טובה לנו מכיוון שככה נוצר ניקוז טוב יותר, אשר מונע ריקבון שורשים. לבעלי הגב החלש זה קצת יותר נוח, כי נחסכים להם עוד כמה סנטימטרים של התכופפות.

תיחום הערוגה – ניתן לתחם את הערוגה בעזרת קרשים, אבנים, צמיגים, או כל חומר או צורה יצירתית שעולה בדעתכם. פעולה זו אינה חובה, היא משמרת את גובה הערוגה וגם נותנת פאנצ' אסטטי לכל הסיפור. (תחשבו על זה כמו החתימה של האומן בסיום היצירה). כמו-כן רצוי לפלס את הקרקע בראש הערוגה בעזרת מגרפה בכדי ליצור פיזור אחיד של המים.

השקיה – נתקין שעון חד-קווי ונפרוס צנרת השקיה על-גבי הערוגות. מומלץ להשתמש בצינורות טפטוף ולא במתזים, מכיוון שבהן יעילות ההשקיה הינה הגבוהה ביותר. רצוי לקפוץ לחנות ההשקיה והגינון הקרובה ולביתכם ולהתייעץ עמם או לבקש מהגנן הנחמד שלכם שיתקין מערכת פשוטה. אל תבנו על השקיה ידנית עם צינור, מכיוון שיספיקו מספר ימים חמים שבהם הצמחים לא יושקו באופן סדיר, והערוגה שלכם עשויה ללכת קאפוט.

שתילה / זריעה – השלב הכייפי ביותר לפניכם. ניתן להשתמש בשתילים או זרעים, הדבר תלוי בעיקר בכמות הסבלנות שלכם. קניית שתילים צעירים עשויה לחסוך לכם כשבועיים עד חודש של נביטה, כך כמובן שאין תחליף לחוויה המרגשת של נבט שצץ מזרע שזרעתם במו-ידיכם. חשוב מאוד לבחור את הירקות או התבלינים המתאימים לעונה ולתנאי-הגידול המקומיים. מומלץ לבצע את הזריעה בדירוג של שבועיים-שלושה, על-מנת להגדיל את אורך החיים של הערוגה שלכם למקסימום. כך תוכלו ליהנות מאספקה שוטפת של ירקות או תבלינים לאורך כל העונה. כמובן שרצוי לזרוע מגוון רחב ככל האפשר של צמחים, גם כדי שיהיה לנו סלט עשיר ובריא וגם כדי ליצור מגוון אקולוגי, שמעשיר את הקרקע ומשפר את עמידותה בפני מזיקים.

סיבוב דאווין – אחת ליומיים-שלושה מומלץ לעשות סיבוב בגינה שלכם. אין כמו לנשום קצת אוויר, ולראות ירוק בעיניים בסוף יום עבודה או בבוקר יום שבת. זה גם עושה טוב לנשמה ובעיקר עושה טוב לגינה שנהנית מתחזוקה שוטפת ותשומת-לב. גינת-ירק דורשת טיפול מסור לא פחות מבעל-חיים. עליכם להיות ערניים למחסור בהשקיה, לעשבים שוטים שיש לעקור, לנגעים או חלקי צמחים שהתייבשו ויש לגזום. ובעיקר ליהנות מפרי עמלכם.

בהצלחה ובברכת שנה טובה !