מיחזור | חינוך חוויתי למיחזור

מיחזור הינו נושא מאוד נפוץ כיום ברחבי העולם.
רוב המדינות בעולם פועלות בצורה זו או אחרת בכדי להיות יותר "ירוקות" ולהשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה.


אחד מדרכי קידום המיחזור במדינות נעשה דרך חקיקת חוקים לצורך עידוד והגברת המיחזור במדינה.

בישראל נחקק "חוק האריזות" והוא יכנס לתוקף החל מיולי2011.


מה זה אומר?

חוק זה מחייב את היצרנים והיבואנים למצוא פתרון מחזור של עד 60% מאריזות מוצריהם.
אחריות האיסוף של האריזות תהיה של הרשויות המקומיות באמצעות קווי האיסוף של הפסולת בפסולת העירונית. כאשר האיסוף ימומן על ידי יצרני ויבואני האריזות. 


חוק האריזות הינו פתרון חשב אך הוא לא בהכרח יביאו לשינוי משמעותי מכמה סיבות:

1. נדרש שיתוף פעולה מצד הצרכנים
היצרן מספק את האפשרות למיחזור במיכלי האיסוף אך זהו רק 50% מהפתרון. עדיין נדרש שיתוף הפעולה של הצרכן בהבאת האריזות למיכלי האיסוף. פעולה הדורשת זמן ותשומת לב הצרכן למיחזור, אוסיף חומרי הגלם והשלכתם.

2. חומרים שאינם יכולים להתמחזר
ישנם חומרים בשוק אשר אינם יכולים להתמחזר עקב מורכבות החומר ולכן החוק לא יכול עליהם. מוצרים כגון: עטיפות חטיפים, קרטוני חלב ועוד.


3. עליית מחירים במוצרים שונים
תיתכן עליית מחירים במוצרים שונים עקב עליית הוצאות היצור של המוצר. כאן נכנסת חברת גננצ'יק לתמונה עם פתרון מיידי וחינוכי – שימוש חוזר לעטיפות המוצרים.

לאחרונה יצאנו עם שדרוג מעניין ההופך את ערכות הגינון ליותר ירוקות ובנוסף לאמצעי חינוכי, ללימוד ישומי של מיחזור.

אריזת המוצר עשויה מקרטון אשר בכמה צעדים פשוטים נהפך לאדנית.

בתוך הערכות גינון ישנו דף הסבר והפעלה ידידותי לילד הסביר לו כיצד ליצור את האדנית מהאריזה וכך למחזר את חומר הגלם לשימוש נוסף. פתרון זה מאפשר תהליך מחזור חינוכי הנדרש מהילד/הצרכן ללא יציאה מהבית ועשיית פעולה נוספת אשר לא קשורה ברכישה ושימוש במוצר. בנוסף, היא פותחת דלת לילד לחשיבה על שימוש רב פעמי בחומרים ומוצרים. הילד מקבל את הערכה ובנוסף פעילות ירוקה , העורכת כעשרים דקות , במהלכה לומד כיצד למחזר וליצור מחומר גלם המיועד לשימוש חד פעמי מוצר נוסף שונה באופיו .