לחיות בלי נפט: המוצרים של היום, גם מחר

החשש מחיים ללא נפט בולם את הצמיחה הכלכלית? אפשר לבטל את התלות על ידי שימוש חוזר, שיתוף והשקעה בקהילה .

כבר תקופה ארוכה אני מרגישה שמשהו לא טוב קורה - השוק וצורת ההתנהלות שאנו מכירים עומדים להשתנות. בחצי השנה האחרונה זו היתה רק הרגשה לא מוכחת שגרמה לי לעשות צעדים בעסק (לא בהכרח הגיוניים) של התרחקות יחסית מרשתות השיווק והחנויות הפרטיות ושינוי מערך השיווק שלי לשיווק ישיר למוסדות ממשלתיים או חברות בתנאי תשלום סבירים, בכדי להבטיח יכולת הפירעון של הלקוח.

במשך חודשים שמעתי על חברות שנסגרות ורשתות ויצרנים בקשיים, אבל השיא הגיע בשבוע שעבר שמפיץ שהפיץ אותי פשט את הרגל (אחת החברות הפצה הגדולות בתחום הצעצועים).

ואז באופן פרדוקסלי התגלגל אלי סרטון ויראלי  המביט כל רעיון הצמיחה מנקודת מבט שונה, לטעמי מפוכחת ואמיתית יותר.
נקודת מבט הסותרת במידה מסוימת שני עקרונות עיקריים עליהם מתבססים יצרנים וחברות תעשיה עד כה:

ככל שחברה לוקחת על עצמה יותר הלוואות ומגדילה את ההשקעה כך ערך החברה עולה.

הסרטון מדבר על כך שכל הצמיחה הכלכלית מתקופת המהפכה התעשייתית מתבססת על האפשרות של יצור באמצעות חומר גלם זול ומהיר הנקרא - נפט. חומר הגלם הנ"ל מאפשר יצור ושינוע פשוט ומהיר יותר של חומרי גלם ומוצרים ובכך מאפשר את הצמיחה הכלכלית בעולם. אך הנפט הוא חומר מוגבל, אין לנו כמות אינסופית ממנו והוא מתחיל להדלדל, ולכן גם הצמיחה הכלכלית במגמת ירידה.

אז מה הפתרון?

שינוי אופן המדידה שלנו של צמיחה ממשהו חומרי למשהו נפשי, חברתי.

איך עושים את זה בפועל?

חיים ללא התבססות על דלקים: 



חיי קהילה - במובן של קבלה ונתינה מהעולם הקרוב אליכם, אשר לא מצריך נסיעות רחוקות. בילוי שעות הפנאי עם האנשים שסביבך ולא בנסיעות לאטרקציות רחוקות.



שימוש חוזר – שינוי התפיסה כי מוצר שסיימנו להשתמש בו הוא זבל. ישנם מוצרים שניתן בעזרת יצירתיות, דמיון ועבודת כפיים להפוך למוצרים חדשים שיהיו לנו שימושיים, ויחסכו בעלויות לנו ולכדור הארץ.



ייצור עצמי ורכישה חברתית – התאגדות של קהילות יחדיו בכדי לייצר ולרכוש חומר גלם ומוצרים להם אנו זקוקים בחיי היומיום. על ידי יצור עצמי ורכישה חברתית אנו חוסכים בשינוע ועודפי ייצור ולנו מתאפשרת רכישה במחיר מוזל. 



אלו רק חלק מהדוגמאות שאנו יכולים כפרטים וכחברה להשפיע דרכם על חיינו, על עתיד ילדנו ועתיד כדור הארץ.

במהלכים אלו השוק יתבסס על עצמו. חברות ויצרנים יוכלו להתקיים ללא צורך בהלוואות, תנאי תשלום והסתמכות על אמצעי מימון ספקולטיבים של הבנקים תוך משחק עם כספי הציבור. השינוי אפשרי, הצעד הראשון הינו שינוי התפיסה שלנו.