הקשר בין סבתא ואיכות סביבה

מוקדש לזכרה של שושנה וינטר ז"ל

בשנים האחרונות מחזור ושימוש חוזר בחומרים הינו נושא מאוד מדובר בעולם כולו, ואני כבעלים של המיזם גננצ'יק וכאדם המעוניין להנחיל לדורות הבאים ערכים של בר קיימא, עוסקת ללא הרף בחשיבה, בבניית תכנים, פעילויות והסברה אשר יגרמו לאנשים להכניס לתוך חייהם את ערכי המחזור והבר קיימא.

לאחרונה נפטרה סבתי ז"ל . 


ֿעם פטירתה התיישבתי עם בן דודי והתחלנו לכתוב לה הספד, על כל מה שהייתה בשבילנו ובשביל האנשים סביבנו.
ופתאום נפקחו עייני לראות שסבתא שלי תפקדה בביתה ובסביבתה כ"משרד לאיכות הסביבה" עוד לפני שמשרד איכות הסביבה הוקם והגדיר מהם תפקידיו.

התרבות ה"יקית" הינה לצרוך כמה שפחות, וכל חומר גלם או מוצר לנצל עד תום.

וכך סבתי עשתה לאורך כל חייה.


להלן הטיפים מדוגמאות סבתי לשימוש חוזר בחומרים ומחזור:


פתקים – כל פיסת קרטון ונייר אשר סיימה את תפקידה נחתכה לפיסות מרובעות ונשמרה בכדי לשמש כפתק לערוך רשימת קניות , תזכורות, מידע חשוב ועוד.

כלי פלסטיק- סבתא שלי במשך 30 שנה הייתה מזכירה בבית ספר. לאורך כל השנים הקפידה לשמור את כל כלי הפלסטיק ולהביא אותם לבית הספר שישמשו כחומרי גלם ליצירות של הילדים.

שאריות המזון – כל שאריות המזון נאגרו בסיר ופעמיים ביום ניתנו לחתולים. כך גם נפתרה בעיית הנחשים והעכברים וגם שאריות המזון לא נזרקו לפח.

מוצרים – ניתן למצוא אצל סבתי מגוון מוצרי חשמל, טקסטיל וכלי מטבח בני עשרות שנים. נכון שהמוצרים שיוצרו פעם יותר עמידים ואילו היום המוצרים הינם חד פעמיים, אבל עדיין, התפיסה הבסיסית שכל עוד מוצר עובד ועושה את תפקידו אין צורך בחדש מקסימה בעיני, פשוטה וענווה וחוסכת כל כך הרבה משאבים לכדור הארץ ולאדם הפרטי.

לאחרונה שמתי לב שישום עקרונות השימוש החוזר והבר קיימא לא רק חוסכים לסביבה אלא חוסכים כסף ומשפרים את איכות החיים שלנו בהוספת ערכים מוספים לנו ולחיי המשפחה.

להלן הערכה כללית של החיסכון הכלכלי הנובע בצורת חייה של סבתי 


הוצאה שנתית על דפים- 180 ₪
הוצאה שנתית על מוצרים לבית (חשמל, טקסטיל וכלים) – 6000 ₪.

הוצאה שנתית על חומרים גלם לבית הספר – 1200 ₪ 

הוצאה שנתית על חומרי הדברה – 500 ₪

סה"כ 7800 ש"ח לשנה.
כפול 64 שנה = 504320 ₪.

בכל אחת מן הדוגמאות הנ"ל לא רק שסבתי שמרה על העולם שסביבה והחדירה בי ערכים כנכדתה היא גם חסכה בכסף.

חסכה הוצאות על פתקי ממו , רכישת מוצרים חדשים, חומרי הדברה וחסכה לבית הספר כספים על חומרי גלם ליצירה. אולי על פניו החיסכון ניראה כחיסכון שולי אבל לאורך שנים מדובר בחיסכון משמעותי מאוד.