עיצוב מטבחים בחשיבה ירוקה – תכנון המטבח

ברחבי העולם כיום ניכרת מגמה של "יירוק".
הנזק הסביבתי הנגרם לכדור הארץ לאורך השנים, מאז המהפכה התעשייתית, מתחיל להראות את פניו ובתגובה לכך בני האדם מתחילים לחשוב יותר ירוק בכדי לצמצם את הנזקים בהווה ולשמור על כדור הארץ גם לעתיד.

כאשר אנו באים לעצב מטבחים ירוקים חשוב לתכנן מראש את הקמת התשתיות כך שיתמכו באמצעים ירוקים.
לתכנן את ניצול החלל במטבחים בצורה נכונה בכדי לאפשר לנו להכניס לתחומי המטבח אלמנטים ואבזור ירוק.


להלן כמה מן המאפיינים והאמצעים הירוקים בעיצוב מטבחים הירוק:


הפרדת פסולת

ניכרת מגמה עולמית  של הפרדת פחים לצורך מחזור הפסולת הביתית. 
לכל עירייה ברחבי המדינה ניתנים תקציבים לצורך הקמת תשתית של איסוף פסולת מופרדת והעברתה למפעלים אשר ימחזרו את חומרי הגלם. העירייה מספקת תשתית של הפרדת הפסולת לפסולת אורגנית ופסולת יבשה ומקימה מרכזי מחזור בהם ישנה הפרדה נוספת של הפסולת היבשה לחומרי גלם שונים.
 לצורך כך בתכנון מטבחים חדשים נתכנן מקום לכל אחד מהפחים בצורה נוחה ויעילה.

* פח אורגני
עלינו לתכנן מיקום לפח אורגני בהתאם לצרכים הבאים:


זמין – פח זה צריך להיות קרוב לשיש העבודה עליו אנו מכינים את המזון, בכדי שנוכל בזמן אמת לזרוק לשם את הפסולת גם במידה והידיים שלנו מלוכלכות.

נשלף – את הפח האורגני אנו מרוקנים באופן שוטף בין 1-4 פעמים בשבוע לקומפוסט ו/או לפח עירייה חום (בעיריות שכבר ניכנס לתוקף) , לכן יש לדאוג שישלף בקלות ויעילות.



* פסולת יבשה
עלינו לתכנן שטח יחסית גדול המאפשר לנו לשים בים 3 - 5 פחים שונים.
 ברוב המטבחים הקיימים כיום ישנו מקום לפח אשפה מתחת לכיור. אזור זה איננו מספיק גדול בכדי לאפשר הפרדה מידית של הפסולת היבשה. לכן, רוב האנשים אשר ממחזרים זורקים את כל הפסולת היבשה בפח אחד ובהמשך מפרידים בבית לשקיות ו/או בבואם למרכז המחזור.

*מערכת אוורור טבעית 
בזמן הבישול במטבח אנו משתמשים באמצעים שונים של חימום לצורך הכנת האוכל.
 לעיתים התבשילים מפרישים הדים , ריח וחום אשר יש צורך לאוורורו מאזור המטבח לצורך המשך עבודה נוחה ובכדי שלא יוזרם ברחבי הבית.

 לעיתים הפתרונות לאוורור המטבח הם בהתקנת מערכות לשאיבת הדים, ובהפעלת המזגן בטמפרטורה נמוכה מהרגיל ולזמן נוסף לצורך קירור הבית.

פתרונות אלו גוררים שימוש מוגבר בחשמל ולכן אינם ידידותיים לסביבה.

הפתרון האקולוגי?

בזמן עיצוב ותכנון המטבח יש לתכנן את אזורי הבישול בקרבת חלון או פתח אוויר המאפשרים אוורור טבעי של הבית. כך אנו מנצלים את האוויר החיצוני והטבעי לצורך אוורור טבעי של המטבח והבית

*מערכת אינסטלציה למחזור מים אפורים

במערכות האינסטלציה של המטבחים עוברים עשרות אם לא מאות ליטרים של מים בחודש. 
במטבחים רגילים המים אשר בצנרת עוברים ישירות לביוב למרות שניתן לעשות בהם שימוש חוזר החוסך במים, במשאבים ובכסף.



בבואנו לעצב את המטבח הירוק עלינו לתכנן מערכת אינסטלציה המאפשרת התקנת מערכת מים אפורים אשר מטרתה איסוף מים אשר מאפשרת את הזרמת המים מהמטבח למערכת מים אפורים המסננת אותם לצורך שימוש נוסף.

לסיכום :
לצורך בניית מטבח ירוק אנו נדרשים בתכנון מקדים אשר לעיתים דורש מאתנו זמן נוסף אך תכנון זה לא ישפיע רק על כדור הארץ וצמצום הנזקים שלו או על ההבנה שלכם בניצול משאבים טבעיים בצורה מיטבית אלא גם תאפשר לכם לחסוך בכסף בעתיד

.

מאת : פורטל אקרמן מטבחים – השוואת חומרי גלם ומחירים